info@LAcademy.sk     Mobil: +421 907 514 608

Cesta k vlastnému telu, plochému bruchu a FitMame

4.4.2020 /

Fitmama Lucia 

Pred siedmimi rokmi, zhruba rok po druhom pôrode vznikol program Fitmama harmony fitness workout. Hlavnou myšlienkou bolo, aby som spojila moju vášeň pre pohyb a čas s ročným dieťaťom. Chýbal mi kontakt s ľuďmi a moja práca fitness inštruktorky a lektorky. V tom čase sa mi naskytla možnosť prihlásiť sa do medzinárodnej súťaže, o ktorej som snívala odmalička. Mala som 6 mesiacov na to, aby som svoje telo dostala do kondičky a prebojovala sa medzi finalistky súťaže. Moje telo bolo poznačené dvomi pôrodmi a cesta k telu, aké bolo predtým, ešte len začala.

„V rámci tradiční soutěže Miss aerobik probíhá každý rok na www.aerobic.cz hlasování, v kterém čtenáři webu zvolí svoji favoritku. Letos se vítězkou stala dívka č. 1 Lucia Ďuráková ze Slovenska. A protože zvítězila díky našich čtenářům, věnujeme ji tento článek – a v její mateřčině. “ Čítaj článok tu: http://www.aerobic.cz/miss-aerobik/lucia-durakova–divka-ktere-ctenari-aerobic-cz-dali-nejvice-hlasu-v-ankete-sympatie/

Osvietenie č. 1 – Stala si sa matkou, tvoje telo prešlo zmenami a už nikdy nebude ako predtým….

Áno, je to tak. Bohužiaľ alebo našťastie ??? Ako sa to vezme …každá to máme inak. Moje telo bolo odrazu iné…ako keby cudzie … Našla by som mnoho nedostatkov, kvôli ktorým som sa mohla hnevať, nepáčiť sa sama sebe, no ja som to poňala z pohľadu kouča a trénerky, tentoraz sama sebe… Čo s tým môžem urobiť… Kondičku som začala naberať tradičným fitness spôsobom, na aký som bola zvyknutá. Silovými a kondičnými tréningami s mojimi deťmi sme to úspešne uhrali až do finále.

Počas tejto celej prípravy na veľkú šou , som sa zotavovala zo zranenia, ktoré som si doniesla ako darček z 1. výberového kola súťaže.  Naivne som si myslela, že to, čo moje telo dokázalo pred pôrodom, zvládne bez problémov aj po ňom. No mýlila som sa . Telo sa zmenilo a už nikdy nebude také ako predtým.  Tušila som, že je potrebné k nemu pristupovať inak.

Osvietenie č. 2 – Bolesť nie je normálny stav nášho tela

Fitmama program sa stal obľúbeným cvičením mamičiek s deťmi. Pri jeho zostavovaní som čerpala zo svojich trénerských fitness, športových a tanečných znalostí.  Napriek tomu, že práci s vlastným telom som sa venovala odmalička, práci s klientmi asi 5 rokov, začala som pochybovať o vhodnosti klasického silového tréningu , ktorý som zvolila. Takmer u 90 % mamičiek, ktoré sa programu zúčastnili som si všimla nesprávne držanie tela,  neprirodzenú kyfózu v oblasti hrudnej chrbtice, lordózu v driekovej oblasti a vytrčajúce bruško do striešky pri námahe brušných svalov.

Začala som sa viac pýtať a zisťovať aké problémy mamičky trápia . Najčastejšie to boli problémy s bruškom, ktoré sa nechcelo po pôrode stiahnuť a k večeru ostalo vyduté ako v 6 . mesiaci tehotenstva, cvrknutie si do nohavičiek pri väčšej námahe alebo skákaní, bolesti chrbtice, bolesti v slabinách, nafukovanie, hemoroidy, neschopnosť dosiahnuť orgazmus a užiť si sex atď. Toto všetko mamičky prijímajú ako súčasť svojho materského života.  V tom čase robila u nás v štúdiu kurz pre ženy s diastázou známa fyzioterapeutka a to mi dalo do hlavy ďalšieho chrobáka menom diastáza …. Čo to je ? Bolí to ? ……(téma diastáza podrobne v ďalšom článku)

Osvietenie č. 3 – Čo si sama nezistíš, nedozvieš sa

V hlave som mala veľmi veľa otázok, na ktoré som potrebovala odpovede. Ako je možné, že sa o týchto témach tak málo hovorí a pritom postihuje takmer 90% žien. Dovtedy mi žiaden z absolvovaných kurzov ani workshopoch z fitness sveta, nedal ani zmienku k téme ženy po pôrode. Všeobecne aj vo videách cvičenie po pôrode, ktoré nájdeme na internetových médiách, sú prevažne programy, ktoré nezohľadňujú stav tela ženy po pôrode. Najviac som sa, ale zamýšľala ako je možné, že mi v pôrodnici nikto nepovedal a nepoučil ma ako so svojím telom pracovať. Dostala som akurát odporúčanie, naťahovať špičky na nohách, aby som pri dlhom ležaní predchádzala trombóze. Na posilňovanie svalov panvového dna som poznala jedine Kegellove cviky, ktoré už v dnešnej dobe vieme, že nie sú celkom najvhodnejšou formou. ( vysvetlenie v ďalšom článku o panvovom dne). Po mojom prvom pôrode som mesiac sedela na nafukovacom kolese. Dnes už viem, že nie príčinou náhody, ale mojej nízkej informovanosti a odovzdaní priebehu pôrodu do rúk niekoho iného . Pri druhom pôrode o 4 roky neskôr, som priebeh pôrodu mala pod kontrolou ja, no informovanosť v oblasti ako sa starať o svoje telo po pôrode opäť chýbala.

Ako sa hovorí, nič nie je náhoda a mne do života začali vstupovať inšpirácie či už v podobe odborníkov, kníh a prednášok, ktoré mi moje otázky ako je to s telom ženy po pôrode, zodpovedali.

Osvietenie č. 4 –  Už žiadne brušáky

Začalo štúdium anatómie ženského tela, zmien a dejov, ktorými naše telo prechádza, vplyvu fascií na pohyb a fungovanie tela, pohybových stereotypov a prirodzenej  postury ženského tela. Na základe princípov švajčiarskeho fyzioterapeutického konceptu spiraldynamik, prof. Kolára a jeho Dynamickej neuromuskulárnej stabilizácie, fyzioterapeutky pani Mojžíšovej, hormonálnej jógy , Cantienici, pilates a osobných skúsenosti po 4 tehotenstvách, troch pôrodoch, prácou s vlastným telom a tiež prácou s mamičkami vznikol Fitmama – harmony physio program, ktorého základnou myšlienkou je osveta v oblasti cvičenia po pôrode, aby každá žena po pôrode bola informovaná a mala možnosť svojmu telu zabezpečiť starostlivosť, akú potrebuje k fungovaniu bez bolestí a komplikácií, ktorým sa pri správnej prevencií , dá predísť.  Pre mňa bolo asi najväčším AHA efektom, pochopenie, prečo mamičkám po pôrode ostávajú tzv.vyvalené brušká a to dokonca aj štíhlym mamičkám, ktoré sa aktívne snažili o svoje telo po pôrode starať. S tým prišlo aj uvedomenie, že pre telo po pôrode sú brušáky, planky, sklapačky a podobné cvičenia, pri ktorých sa namáha priamy brušný sval hotová katastrofa.(viac o tom v ďalšom článku).Týmto sa z celého srdca ospravedlňujem všetkým mamičkám, ktoré so mnou cvičili a poctivo sme dávali plankové výzvy a brušáky. Po treťom pôrode už ani mňa pani diastáza neobišla a začala nová éra štúdia svalových reťazcov, ktoré sú dokonale poprepájané v našom tele.

Osvietenie č. 5 – Začína to u aktívneho chodidla

Práca s mojou diastázou ma priviedla až k štúdiu zdravého chodidla.  Zistila som, že sama som si na ňu zarobila ešte v pubertálnom veku, keď som aktívne športovala a tancovala. Nesprávne zaťažovanie brušných svalov mi spôsobilo prietrž v oblasti pupka a na základe nedostatku informácii som sa rozhodla ísť pod nože. Akýkoľvek zásah do brušnej dutiny znamená preddispozíciu na diastázu. Informovanosť ohľadom diastázy a problémov s ňou súvisiacich, je mizivá. Od mamičiek mám zdieľané skúsenosti, že veľa gynekológov ani nevie, čo diastáza je a ak výnimočne áno, ich jediné riešenie je operácia. No našťastie už dnes vieme, že správnym prístupom k telu a vytrvalosťou, môžeme problémom ako diastáza, prelaps panvového dna či haluxy, predchádzať a aj to, že nikdy nie je neskoro začať. Totiž aj samotná operácia náš problém nevyrieši….len dočasne zalepí problém ….po operácii, je potrebné aj tak začať cvičiť, aby sa problém nezopakoval a ešte si prejsť častokrát bolestivou rekonvalescenciou. Ploché nohy mám diagnostikované dedične. Naučila som sa s chodidlami pracovať, udržať aktívny postoj a chôdzu. Zmizli mi bolesti kolien a  opuchy dolných končatín. O aktívne nohy sa môže oprieť panva i celý trup. Ak venujeme pozornosť svojím nohám, doprajeme im priestor a slobodu, navrátime im tým ich silu. Klenba nohy je dokonca priamo prepojená s panvovým dnom, je jej impulzným centrom.

Všetko  v našom tele prepojené .

Osvietenie č. 6 – Cvičiť 3x týždenne nestačí

Asi 6 mesiacov po treťom pôrode, som mala moju diastázu pod kontrolou. Úplne ju nestiahnem už nikdy, nakoľko ako som spomínala, bol tam chirurgický zásah do brušnej dutiny. Vnútorné  brušné svaly som vedome vedela ovládať a diastázu zavrieť tak, aby si nikto nevšimol, že ju mám a nerobila mi problém.  Zrazu prišlo také vyčerpávajúce obdobie, malý sa v noci často budil a celkovo sa nejak na mňa valilo z každej strany. Nemala som čas, aby som si každý deň doma ľahla a poctivo 4x odcvičila zostavu.  Bola som unavená a keď som mala trošku času, tak jedine po čom som túžila, bol spánok. Moje telo samozrejme reagovalo a diastáza sa začala znova otvárať. Drobec bol čoraz ťažší a manipulácia s ním bola náročnejšia. O nočnom kojení ani nehovorím. Odrazu som si začala všímať svoje polohy a pohyby počas dňa . Ako sedím, stojím, varím, umývam si zuby, žehlím, šoférujem. Činnosti, ktoré robíme každý deň už automaticky a naše telo si  k nim vytvorilo určité návyky. Uvedomila som si, že spôsob kojenia v posteli bol pre moju chrbticu obrovskou záťažou, a tak sa začala moja etapa zmeny pohybových návykov . Ako to býva, čomu venujeme pozornosť, to si pritiahneme a ja som si pritiahla znova inšpiratívnych ľudí, informácie, knihy , prednášky vďaka, ktorým som si uvedomila, že na to, aby naše telo mohlo fungovať ako hodinky celý deň, potrebuje mať zabezpečenú aktívnu oporu počas celého dňa a tú nášmu telu zabezpečuje hlboký stabilizačný systém tzv. CORE. Aby si mohol plniť svoju funkciu, potrebuje mať správne nastavenie hrudníka s panvou. A to nielen keď cvičím, ale ideálne 24 hodín denne. Uvedomila som si, že bežný život môžem využívať na cvičenie a cvičím preto, aby som si život užívala s telom, v ktorom sa cítim zdravo a fit.

Osvietenie č. 7 – Spoznávanie tela ako cesta k osobnému rastu

Naše telo dostáva každú sekundu množstvo informácií a podnetov z okolia. Sú rôznych foriem či už sú to správy, ľudia, strava, emócie, telo na nich neustále reaguje, zmenou dychu, svalového napätia alebo zmenou v držaní tela. Spoznávam svoje telo a učím sa mu rozumieť. Každá bolesť je upozornenie môjho tela, že niečo nie v poriadku a núti ma zastaviť sa zamyslieť. Mojím cieľom je naučiť sa spracovávať a cítiť informácie, ktoré mi moje telo hovorí. Komunikovať so svojím telom je kľúčové.  Ak to pochopíme, bolesť prirodzene zmizne, nebude mať dôvod pretrvávať a držanie tela sa prirodzene zlepší. Učím sa milovať svoje telo, prijímať ho a počúvať.  Telo k nám prehovára cez pohyb. Aj preto milujem tanec. Je to najprirodzenejší pohyb na rozprúdenie ženskej energie, ktorá tak ako svalové reťazce a fascie, prúdi v našom tele v špirálach.

Do skúmania pohybu ľudského tela som sa zamilovala. Začala som sa venovať primárne ženám po pôrode, pretože ženskému telu ako žena a 3x matka rozumiem a hlavne preto, že informovanosť v tejto oblasti, je veľmi nízka. Sama viem, že keby som tieto informácie mala pred 12 imi rokmi, určite by mi veľmi pomohli. Počas tehotenstva každej ženy, sa telo prirodzene mení a prispôsobuje situácii. Po pôrode nám ostáva najhlbší brušný sval neaktívny. Bez výnimky.V ideálnom prípade, ak máme správne pohybové návyky, sa naše telo znova nahodí a všetko funguje ako hodinky. Bohužiaľ realita je iná a keď telu nevytvoríme podmienky na reštart, začnú sa disfunkcie hlásiť o slovo a naše telo kričať. Nemôžeš si kýchnuť, behať, skákať bez cvrknutia, bolesti chrbtice a akási diera v strede brucha, nadúvanie a večerné líhanie s bruchom ako v 6. mesiaci tehotenstva, už ani nepamätáš čo je to orgazmus ? Ak sa tieto príznaky neprejavia po pôrode, je veľmi pravdepodobné, že si nás to nájde v období prechodu .  Tento sval sa nám počas života aktivuje v 3. mesiaci. , za predpokladu zabezpečenia podmienok pre zdravý vývoj dieťatka.  My mamičky ho potrebujeme aktivovať po každom pôrode znova, preto je veľmi dôležité sa o telo po pôrode starať správnym spôsobom a venovať mu čas a starostlivosť, aby sa mohlo regenerovať.

„Fitmama – harmony physio program je moja podaná ruka všetkým ženám po pôrode, aj keby bol pôrod pred 20 timi rokmi. Moje ďalšie dieťa, ktoré rastie a vyvíja sa spolu so mnou. Osveta v oblasti , ktorá sa dotýka mnohých z nás a reakcie okolia a odborníkov nám naznačujú, že s tým máme žiť alebo ísť pod skalpel. Našťastie už je medzi nami množstvo žijúcich vycvičených dôkazov o tom, že sa to dá a aj žena po pôrodoch, môže mať krásne ploché bruško a užívať si pohyb bez bolesti. Aby sa každá žena cítila vo svojom tele zdravo a fit.“

♦ ♦ ♦

Viac o mojom programe FITMAMA -harmony physio program nájdete na: www.fitmamaclub.sk

Spoj sa s Fitmamou!

Ak máš na Fitmamu Luciu konkrétne otázky, prípadne si chceš dohodnúť osobnú (aj online) konzultáciu jednoducho ju kontaktuj. Zároveň sa staň fanúšikom stránok Fitmama Lucia na sociálnych sieťach Facebook a Instagram, nezabudni sledovať videa Fitmama aj na You tube!



Tel: 0902 101 754

E-mail: info@fitmamaclub.sk

 

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Close