26.3.2020 /
Anton Adamčík
Zmysel a nezmysel školstva
Viacerí rodičia dnes popri zamestnaní z domu nestíhajú plne kontrolovať svoje deti pri domácom vzdelávaní a na ich prekvapenie, školáci to zvládajú aj bez dozoru. Ako je to možné a prečo to v škole takto nefunguje?
Tiež som to dlho nevedel. Už viem. Na to, aby ste z druhých mohli robiť hlupákov. Je to jednoduché. Poviete, „je to tak a tak je to správne“. Časť ľudí sa nad tým ani nezamyslí a zopakuje to po vás. Druhá časť, sa začne zamýšľať, hľadať v tom zmysel a čím dlhšie ho hľadá, tým je viac naklonená uveriť, že je naozaj hlúpa. Trošku áno, ale iba toľko, že sa nechala nachytať.
Milí rodičia, v týchto časoch máte doma svoje bystré deti (vy viete, že sú bystré) a učíte sa s nimi. Keď zistíte, že učivo, úloha, čokoľvek, čo škola požaduje, nedáva zmysel, povedzte to nahlas pred deťmi – „toto je nezmysel“. A vysvetlite im, na čo sú nezmysly v hlave. Že sú na to, aby sme z druhých robili hlupákov a seba povyšovali. Pravda je taká, že hlúpy je ten, kto si opatruje kopu nezmyslov v hlave. Múdry je ten, kto robí to, čo mu práve teraz dáva zmysel. A to, čo mu dnes nedáva zmysel, možno bude dávať zmysel inokedy…
P.S. Školstvo, aké dodnes funguje, mi zmysel nedáva. A odmietam prijať tézu, že je potrebné „lebo sa to tak má“…
Anton Adamčík
Viac informácii nájdeš na stránke: http://lacademy.sk/slobodny-vzdelavaci-trh/
Otec troch detí, pedagóg, žurnalista, autor vízie Slobodný vzdelávací trh, realizátor experimentálneho projektu „Škola hrou“, spoluautor EDUvolúcie