21.4.2020 /
Anton Adamčík
Pokračovanie: Ako vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti?
V prvej časti blogu som popisoval stav súčasného školstva, ktorý stojí na princípe tzv. jednotnej školy. Je to systém,ktorý má veľmi obmedzené možnosti voľby pri výbere školy, učiteľa, učiva a vzdelávacích činností pre dieťa.
Ako absurdný príklad som uviedol Perníkovú krajinu, v ktorej je všetko z perníkového cesta. Mnohí z nás tušia, že jednotná škola nie je vhodná pre deti, ktoré sú také veľmi odlišné. A odlišné máme aj my, rodičia a učitelia, prístupy k nim. Jeden je presvedčený a má aj skúsenosť, že deti je potrebné ovládať a požadovať prísnu disciplínu, druhý niečo také odmieta a miluje detskú spontaneitu. Tretí je za to, že my, dospelí, sme tu preto, aby sme deti podporovali, chránili a pomáhali slabším dostať sa na úroveň ostatných, štvrtý zdôrazňuje samostatnosť a slobodu dieťaťa, piaty bazíruje na výchove k nenásiliu, priateľstve a slušnosti, šiesty k odvahe, sebazapreniu, tvrdosti a pravidlám. Siedmy uznáva všetky prístupy, ale musia byť riadené dieťaťom samým, nie vnucované dospelými.
Niektorí ste sa už v tomto krátkom popise našli? Nie? Pre tých, ktorí nechápavo pozerajú, čo to tu splietam, pokračujem.
Vízia o tom, ako by to mohlo vyzerať, je už publikovaná.
Je to vízia Slobodný vzdelávací trh. Bez vás, vašej podpory a dopytovania sa politikov, aby niečo také prijali, to nepôjde. Chce to silnú mobilizáciu, spájanie sa učiteľov s rodičmi a deťmi, psychológmi, sociológmi, lekármi, samosprávami a tiež politikmi naprieč politickým spektrom. Napokon, politické spektrum odráža rovnaké hodnotové orientácie, aké som popisoval pri pedagogických prístupoch. Len stručne:
- direktívny = konzervatívny
- protektívny = konzervatívna ľavica
- provokatívny = konzervatívna pravica
- autonomistický = liberálna pravica
- amikatívny = liberálna ľavica
- autentický = liberáli
- inkluzívny = centristi
Z praxe vieme, že ľavica a pravica sú odvekými rivalmi, rovnako aj konzervatívci a liberáli. A kombinácia konzervatívna ľavica a liberálna pravica ešte viac ako aj liberálna ľavica a konzervatívna pravica. Podobné je to aj v školstve s prístupmi. O to horšie, že v školstve nemáme pluralitný systém, kde by sme si boli všetci vedomí k akému “pedagogickému tričku” patríme. Navyše, štát protéžuje direktívny prístup ako za socializmu “vedúcu úlohu strany”. Slobodný vzdelávací trh má všetky pedagogické prúdy zrovnoprávniť, aby sa mohli uchádzať o priazeň školákov a rodičov.
Viac o mojej vízii Slobodný vzdelávací trh si prečítajte tu: SLOBODNÝ VZDELÁVACÍ TRH
Ďakujem za prečítanie môjho blogu.
Anton Adamčík
Otec troch detí, pedagóg, žurnalista, autor vízie Slobodný vzdelávací trh, realizátor experimentálneho projektu „Škola hrou“, spoluautor EDUvolúcie