info@LAcademy.sk     Mobil: +421 907 514 608

Sú deti v škole šťastné?

 

1.10.2020 /

Marek Mensák

Sú deti v škole šťastné?

Aktuálne máme na Slovensku turbulencie nielen okolo vírusových „kampaní“, ale vrie to aj v našom školstve, ktorého sme, či chceme alebo nie, súčasťou všetci, dokonca aj naše deti 😊. V poslednom období badať zvýšený záujem o zmeny vo fungovaní a nastavení nášho školstva nielen medzi rodičmi a žiakmi, ale aj pedagógmi, psychológmi a dokonca téma školstva rezonuje aj v kruhu politikov.

Nedávno som si všimol, že internetom prebehol prieskum, ktorého úlohou bolo zistiť, či sú deti v školách šťastné. Nepýtali sa však detí, ale svojimi duchaplnými vyjadreniami sa v ankete odprezentovali iba dospeláci – odborníci na šťastie detí. Mne to však nedalo, a tak som sa rozhodol porozprávať s niekým, komu táto otázka o šťastí bola adresovaná. Neostalo to však iba pri tejto jednej otázke …

Daniel je študentom Strednej elektrotechnickej školy v Banskej Bystrici. Veľmi ho láka  svet IT a počítačov a už teraz sa do hĺbky venuje elektronike, oprave, navrhovaniu elektronických a mechanických zariadení, náradia, rôznych riešení neštandardných aplikácii (vytvára náhradné súčiastky na veci, ktoré sa už nedajú kúpiť, alebo sa ani nikdy nedali).

Danielovi som položil tú istú otázku ako v ankete: 

Daniel, si v škole šťastný? 

Nie!

 

Prečo nie? 

Škola pre mňa znamená strata času. Dáva mi pár užitočných zručností (občas odborný výcvik), ale berie mi 5-8 hodín denne pre niečo, čo nechcem a nevyžadujem. Myslím si, že škola by mala byť miesto, kam človek chce ísť, zlepšovať sa v zručnostiach, ktoré ho bavia.

 

Ako veľmi je pre teba škola dôležitá a potrebná?

Na základe skúseností s reálnou prácou v oblasti, ktorej sa rád venujem, nemyslím si, že je pre mňa potrebná.

 

Ako vyzerá taký deň stredoškoláka? Máš možnosť si ho riadiť sám?

Typický deň na strednej škole, na ktorej som ja, je 100% kontrolovaný učiteľmi. Takmer každá hodina je iba forma diktátu. Sme tam ako figúrky na šachovej doske, nikto nám neoznamuje a už vôbec s nami nekonzultuje, čo sa ide diať, prečo, ako.. Na otázku prečo? dostávame často odpoveď „lebo“, alebo „neviem“.

 

Ako ťa škola pripravuje na tvoj život, podnikanie, prácu, vzťahy v tvojom živote?

Škola pripravuje študentov na to, aby boli bezhlavé ovce, ktoré robia tak, ako im je kázané, bez zamyslenia.

Príklad: Pred písomkou za mnou prišiel spolužiak, ktorý mal posledných niekoľko hodín potrebu sa do mňa starať, že prečo si nepíšem poznámky ako on, pretože potreboval odo mňa vysvetliť, ako funguje premena jednotiek. Lebo keď si písal poznámky, nebol schopný sa nad tým zamyslieť. V ten istý deň na inej hodine sa konečne jeden učiteľ rozhodol iba podať materiál a nediktovať poznámky, väčšina triedy bola prekvapená a v šoku, že sa majú nad niečím zamyslieť.

 

Ktorý predmet ťa najviac bavil (baví) a prečo?

Odborný výcvik (prax s mechanickou prácou), aj keď robíme veci, ktoré ja už viem niekoľko rokov, tak je občas dobré na nich dostať iný pohľad a naučiť sa novú metódu, ktorá je možno lepšia.

 

Čo by si v súčasnom školstve okamžite zmenil a prečo? Čo ti v skole chýba?

Zrušil by som povinnú školskú dochádzku a zbavil učiteľov všetkej zodpovednosti za študentov. Aby sa ľudia učili, to čo chcú, keďže veľká časť účastníkov je nútená a učitelia majú potrebu sa hrať na autoritu. Chýba mi autentický a racionálny prístup od učiteľov. Je choré, že „Buďte potichu, lebo sa budeme učiť viac“. Toto by predsa nemala byť vyhrážka, sme tam na to, aby sme sa niečo naučili.

 

Čo by si povedal na to, keby vznikol popri súčasnom tradičnom školskom systéme úplne nový na tzv. „zelenej lúke“? Ako by malo takéto školstvo podľa teba vyzerať? Čo by tam nesmelo chýbať?

Myslím si, že toto by bolo prospešné! Tí, ktorí chcú byť nútení strácať 5-8 hodín v škole, tak môžu a tí čo nechcú, nemusia. Určite by tam nesmela chýbať úplne dobrovoľná dochádzka a skupiny rozdelené podľa pokročilosti v téme, nie podľa veku. Najlepšie sa mi fungovalo vo vekovo zmiešanej triede, kde som sa mohol baviť s ľuďmi, ktorí mali podobné záujmy ako ja a bolo jedno, koľko majú rokov.

 

Čo by si odkázal svojim rovesníkom?

Nech začnú používať svoju hlavu a keď sa im niečo nepáči povedať to.

 

Čo by si odkázal učiteľom?

Je čas zmeniť metódy! Pokiaľ toho nie ste schopní, je čas zmeniť zamestnanie.

 

Čo by si odkázal rodičom?

Spomienkový optimizmus je veľmi nebezpečný. Argument „Predsa sme to prežili…“ – je iracionálny a zbytočný.

 

Čokoľvek na záver?

Aplikovanie metód a mentality 60-tych rokov v roku 2020 nefunguje.

 

Daniel, ďakujem ti za tvoju úprimnosť a za tvoj čas.

Aj aj ti ďakujem.

 

*  *  *

Vízia  Slobodný vzdelávací trh

… vízia zmysluplného a tvorivého školstva pre všetkých

… riešenie pre naše spoločné školstvo

 

Súvisiace odkazy

Sú deti v škole šťastné?

  1.10.2020 / Marek Mensák Sú deti v škole šťastné? Aktuálne máme na Slovensku turbulencie nielen okolo vírusových „kampaní“, ale...

Aby bolo financovanie vzdelávania spravodlivé

27.6.2020 / Anton Adamčík Aby bolo financovanie vzdelávania spravodlivé Možno niektorých prekvapí informácia o tom, že niekoľkí zástupcovia domáceho vzdelávania...

Nekrivme inklúziu, poďme ju konečne uskutočniť, kým nie je neskoro!

16.6.2020 / Viera Hincová Nekrivme inklúziu, poďme ju konečne uskutočniť, kým nie je neskoro! O inklúzii hovoríme veľa, ale väčšinou...

Prečo je nemožné súčasný model vzdelávania reformovať a je nutné postaviť nový?

12.6.2020 / Anton Adamčík Od roku 1989 sa v rezorte školstva vystriedala dvadsiatka ministrov a pripravili sa najmenej tri veľké reformy,...

Prečo je dobré byť učiteľovi rovnocenným partnerom?

8.6.2020 / Anton Adamčík Prednedávnom skupina nespokojných rodičov zverejnila Otvorený list najvyšším predstaviteľom SR, v ktorom upozornila na systémové príčiny...

Školské papuče

15.5.2020 / I. T. Školské papuče V poslednom čase sa často ocitám v diskusiách o školstve, kde ľudia na moje...

Zmysel a nezmysel školstva

26.3.2020 / Anton Adamčík Zmysel a nezmysel školstva Viacerí rodičia dnes popri zamestnaní z domu nestíhajú plne kontrolovať svoje deti...

Tradičná škola ako alternatíva? Čo ponúka domáce vzdelávanie?

20.8.2018 / Marek Mensák  Stane sa raz tradičná škola alternatívou? Čo ponúka domáce vzdelávanie? Aké sú možnosti? „Skutočná reforma školstva nastane...

Čo keby sme zrušili školy?!

1.7.2018 / Marek Mensák Čo keby sme zrušili školy?! Všetko okolo nás prechádza neustálymi zmenami, inováciami. Potreby spoločnosti sa menia...

Pokračovanie: Ako si vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti?

21.4.2020 / Anton Adamčík Pokračovanie: Ako vybrať najvhodnejšiu „školu“ pre svoje deti? V prvej časti blogu som popisoval stav súčasného...

Prečo deti potrebujú sebariadené vzdelávanie?

1.11.2019 / Anton Adamčík Prečo deti potrebujú sebariadené vzdelávanie? Stručná odpoveď – aby rozvíjali zodpovednosť za svoj život ako taký....

Slobodný vzdelávací trh – zhrnutie

25.6.2018 / Anton Adamčík Na to, aby zostali zachované pravidlá zaručujúce slobodu pre každý ľudský kultúrny druh, je potrebná najmenšia...

Udalosti / Aktuality

Fitdance s Luciou – tanečné kardio Poprad

  Fitdance – tanečné kardio pre ženy K žene bezpochyby patrí tanec. Tancom sa žena prejavuje, ale aj ozdravuje. Tanec...

Intenzívne kurzy Fitmama – Poprad

Počas jesenného obdobia si fit mamičky prídu opäť na svoje. Pripravené sú kurzy Fitmama 1 a Fitmama 2. Novinkou sú...

Otvorený list rodičov – Výzva k celonárodnej diskusii o vízii nášho školstva

Rodičia uvedomujúci si stav nášho školstva pripravili Otvorený list najvyšším predstaviteľom SR, ktorý je zároveň výzvou k celonárodnej diskusii o...

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Close